عفونت سل با نرخ ابتلای 10 میلیون مورد جدید و 7/1 میلیون مرگ سالانه به عنوان یک تهدید جدی بهداشت جهانی باقی مانده است. بر اساس آخرین گزارشات سازمان بهداشت جهانی، عفونت سل سیزدهمین عامل مرگ و میر و دومین عامل عفونی پس از COVID-19 می باشد. عفونت سل نهفته (LTBI) مخزن باکتری سل در بدن در نظر گرفته می شود که در بدن انسان می توانند به عفونت سل فعال تبدیل شود. حدود یک سوم جمعیت جهان به سل مبتلا هستند و به طور متوسط معمولاً در پنج سال اول پس از عفونت اولیه، 5 تا 10 درصد از مبتلایان به LTBI در طول زندگی خود به عفونت سل فعال مبتلا می شوند.
در حال حاضر، تست اسمیر و کشت خلط به عنوان آزمایشات استاندارد طلایی تشخیص عفونت سل فعال استفاده می شود که این روش ها مستلزم جمع آوری خلط بوده و زمان بر، پرهزینه و نیازمند پرسنل آموزش دیده می باشد و در عین حال فاقد حساسیت کافی نیز می باشد. تست های مرسوم فعلی که عفونت سل نهفته (LTBI) را از کنترل های غیرعفونی متمایز می کنند مانند تست های پوستی توبرکولین (tuberculin skin tests; TST) و یا سنجش رهاسازی اینترفرون گاما (interferongamma release assay; IGRA) تفاوتی میان عفونت سل فعال و نهفته قایل نمی شود. علیرغم پیشرفت در تکنیک‌های مولکولی سریع به منظور تشخیص عفونت سل، هنوز نیاز به یک آزمایش ساده و ارزان در نقطه مراقبت (POC)، سریع و بدون نیاز به خلط دیده می شود.
تیمی از اساتید دانشگاه ایالتی وین، فناوری جدیدی را کشف کرده اند که با استفاده از آن می توان با سرعت بیشتر و به راحتی آنتی بادی های عفونت مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (Mycobacterium tuberculosis; TB) فعال را تشخیص می دهد. مطالعات آنها با عنوان کشف اپی توپ های ترانس کتولاز جدید و توسعه سرودیاگنوستیک عفونت سل مبتنی بر IgG، در نسخه اخیر مجله Microbiology Spectrum انجمن میکروبیولوژی آمریکا منتشر گردیده است.
گروه تحقیقاتی سماواتی (Lobelia Samavati)، استاد مرکز پزشکی مولکولی و ژنتیک در دانشکده پزشکی، فناوری جدیدی غیر مبتنی بر خلط طراحی نمودند که در آن چندین اپی توپ جدید ایمنی که به طور متفاوت به ایمونوگلوبولین خاص IgG در افراد مبتلا به عفونت سل متصل می شود، کشف نمودند. سطوح IgG اختصاصی اپی توپ در سرم می تواند عفونت سل فعال را از افراد LTBI، افراد سالم و سایر بیماری های تنفسی متمایز نماید. از این فناوری می توان به عنوان یک آزمایش سرولوژیکی POC-TB غیر مبتنی بر خلط سنجی ساده مبتنی بر سرم استفاده کرد که بسیار اختصاصی و حساس جهت افتراق عفونت سل فعال از LTBI می باشد. این تیم تحقیقاتی، از طریق ایجاد یک پلتفرم آنتی ژن فاژ T7، غربالگری ایمنی و ایجاد و استانداردسازی یک تست ELISA پپتید مستقیم برای کلون های انتخابی، تشخیص دادند که IgG های سرمی بیماران سل فعال به طور متفاوتی به چندین آنتی ژن-کلون متصل می شوند و این ایمنی واکنشی سل را از سایر بیماری های تنفسی متمایز می کند.