سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال مزمن در تعامل روده و مغز است که با درد شکمی و تغییر عادات روده ای مشخص می شود. براساس گزارش خبرگزاری ایرنا، تخمین زده می شود بیش از 25 درصد از مردم ایران از IBS رنج می برند که علائم آن اغلب با مصرف غذاهای خاص ایجاد می گردد.
این سندرم هزینه های قابل توجهی برای جامعه ایجاد می کند که البته آمار کافی در مورد هزینه های مستقیم (مراقبت های بهداشتی) و هزینه های غیرمستقیم (افت بهره وری مرتبط با سلامت) مصروف شده برای این بیماری وجود ندارد. بر اساس مطالعات صورت گرفته در یک جمعیت هلندی بزرگ مبتلا به IBS، میانگین کل هزینه های سه ماهه برای هر بیمار بالغ بر 2156 یورو ارزیابی گردیده است که به تفکیک محل هزینه کرد در تصویر زیر مشاهده می گردد.

یکی از شرکت های زیست پزشکی جهانی پیشرو در ارائه راه حل های گوارشی، Biomerica inc، یک آزمایش شخصی و در دسترس که بیماران را قادر می‌سازد تا محرک‌های غذایی بالقوه را درک کنند و به کنترل وضعیت خود کمک کنند، ارائه نموده است. تست InFoods® IBS می‌تواند غذاهای خاصی را که ممکن است باعث تحریک روده یا تحریک علائم IBS شوند، شناسایی کند و توصیه‌های غذایی شخصی‌سازی شده برای کمک به مدیریت این وضعیت اغلب ناتوان‌کننده را ارائه دهد. در این آزمایش، سطوح ایمونوگلوبولین G (IgG) بالاتر از یک آستانه معین، به عنوان یک پاسخ مثبت در برابر یک غذای خاص در نظر گرفته می شود. انتظار می رود که شدت علائم بیماری IBS زمانی کاهش یابد که غذاهایی که پاسخ ایمنی مثبتی را در تست InFoods® IBS نشان می دهند، از رژیم غذایی بیمار حذف شوند.
زاکاری ایرانی (Zackary Irani)، مدیرعامل این شرکت می گوید: این یک گام مهم رو به جلو برای بیماران، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و جامعه پزشکی است. با فعال کردن استفاده از نمونه های خون نوک انگشت، درمان شخصی‌شده IBS را راحت‌تر و آسان‌تر از همیشه می‌کنیم. این فرآیند ناراحتی بیمار را کاهش می‌دهد و دسترسی وسیع‌تر به تست InFoods® IBS را تسهیل می‌کند و به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در تنظیمات مختلف اجازه می‌دهد تا به طور موثر از InFoods® IBS استفاده کنند و برنامه‌های درمانی مناسب را آغاز کنند.
مطالعات بالینی این کیت در چندین مرکز برجسته از جمله مایو کلینیک (Mayo Clinic)، بیمارستان متدیست هیوستون (Houston Methodist Hospital)، و دانشگاه میشیگان (University of Michigan) انجام شده است. در داده‌های ارائه‌شده در نشست سالانه هفته بیماری‌های گوارشی (Digestive Disease Week; DDW) 2023، نتایج بالینی حاکی از بهبود شدت درد شکم (API) برای بیماران با رژیم غذایی درمانی نسبت به رژیم دارونما در حدود 30 درصد بود که از نظر آماری افزایش معناداری داشت.

 

منابع:
1. https://clpmag.com/diagnostic-technologies/anatomic-pathology/specimen-collection-handling/ibs-test-validated-for-use-with-finger-stick-whole-blood-collection-technology/
2. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1542356523000769
3. www.farsnews.ir/news/14010128000774
4. https://clinicaltrials.gov/ct2/history/NCT03459482?V_4=View