آتروفی عضلانی دلایل مختلفی دارد، اما معمولاً یک عارضه جانبی بیماری های دژنراتیو، افزایش سن، یا عدم استفاده از عضله است. استاندارد طلایی برای سنجش تراکم و ترکیب عضلانی و همچنین اندازه آن، MRI است، اما انجام این آزمایش به صورت مکرر می‌تواند زمان‌بر و پرهزینه باشد.
اخیراً حسگر پوشیدنی برای نظارت بر آتروفی عضلانی توسط محققان دانشگاه ایالتی اوهایو ساخته شده است. این حسگر جدید، شبیه کاف فشارسنج است.
به گفته آلیانا رایس، مسئول گروه تحقیقاتی و فارغ التحصیل مهندسی برق و کامپیوتر با توسعه این وسیله بیماران می توانند به جای مراجعه به مطب پزشک برای MRI با بستن نوار چسب انعطاف پذیر در اطراف چندین قسمت بدن، به طور مستقل توده و قدرت عضلانی خود را ردیابی کنند.
مطالعه جدیدی که اخیراً نتیجه آن در IEEE Transactions on Biomedical Engineering منتشر شده است، سنسور الکترومغناطیسی پیشنهادی ساخته شده از “رشته های الکترونیکی” رسانا را توصیف می کند که در امتداد یک پارچه قابل کشش قرار دارد.
در این مدل از یک تحلیل گر شبکه برای انجام اندازه‌گیری‌ها استفاده شده است. با توجه به یکسان بودن اصول سنجش و اندازه گیری این حسگر می‌تواند به آسانی روی سایر اندام‌ها یا قسمت‌های بدن متصل گردد.
آتروفی عضلانی یکی از عوارض ناشی از عدم استفاده از عضلات در فضانوردان می باشد بنابراین یکی از استفاده های این ابزار می تواند در فضانوردان و چشم انداز زندگی بشر در مریخ در پروژه های ناسا باشد که تامین کننده بودجه این برنامه تحقیقاتی نیز هست.
همچنین، برای بیمارانی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانی هستند و ممکن است به سرعت عضلات خود را از دست بدهند، این دستگاه برای نظارت روزانه بر تغییرات عضلات آنها استفاده خواهد داشت. از سوی دیگر، بیماران مسن‌تر ممکن است به صورت هفتگی یا ماهانه از آن در خانه استفاده کنند و در حالت ایده‌آل، داده‌ها را مستقیماً از طریق یک برنامه یا یک رابط کاربری برای پزشک خود ارسال کنند تا برنامه‌های درمانی آنها شخصی‌سازی شود.
رایس تاکید می‌کند که این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است و هدف بلندمدت این است که حسگر به منظور استفاده بالینی برای تعیین وضعیت سلامت اساسی بیماران استفاده شود.

منبع:
https://www.diagnosticsworldnews.com/news/2023/05/04/novel-sensor-measures-what-your-smartwatch-can-t-muscle