بر اساس گزارش این شرکت، مولتیپل میلوما دومین نوع شایع سرطان خون است که سالانه بیش از 175000 مورد جدید در سراسر جهان به آن مبتلا می¬شوند. وجود حداقل بیماری باقیمانده (Measurable Residual Disease; MRD) یک عامل مهم پیش آگهی برای این بیماری است و معمولاً نیاز به ارزیابی های مداوم برای تشخیص و نظارت بر پیشرفت بیماری وجود دارد. با این وجود، آزمایش‌های بالینی کنونی برای MRD اغلب فاقد حساسیت بوده و یا نیاز به عمل تهاجمی، پرهزینه، و زمان‌بر بیوپسی مغز استخوان دارند که بار فیزیکی و مالی را بر دوش بیماران خواهد گذاشت.
شرکت Rapid Novor، به عنوان رهبر جهانی در ارائه توالی یابی پروتئین های آنتی بادی مبتنی بر طیف سنجی جرمی (Mass Spectrometry; MS)، اعلام کرد که آزمایشگاه تشخیصی آن گواهینامه اصلاحات بهبود آزمایشگاه بالینی (Clinical Laboratory Improvement Amendments; CLIA) را برای سنجش EasyM™ خود به‌ عنوان یک آزمایش توسعه ‌یافته آزمایشگاهی (Laboratory Developed Test; LDT) دریافت نموده است. EasyM™ اولین آزمایش خون شخصی سازی شده در جهان برای مولتیپل میلوما است که چنین گواهینامه ای را دریافت می کند. این بدان معناست که پزشکان اکنون به یک آزمایش خون ساده برای نظارت بر اندازه گیری MRD مولتیپل میلوما با میزان حساسیت بالا دسترسی خواهند داشت.
دکتر لیچیانگ یانگ (Liqiang Yang)، مدیر ارشد استراتژی شرکت بیان می کند: «گواهی CLIA برای سنجش EasyM™ یک نقطه عطف مهم در آزمایش MRD مولتیپل میلوما است. سنجش EasyM™، اکنون یک گزینه بسیار مورد نیاز برای بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما فراهم می کند که می توانند از نظارت مکرر بیماری خود به ویژه در مرحله بهبودی کامل (CR) بدون نیاز به آسپیراسیون تهاجمی مغز استخوان بهره مند شوند. ماهیت غیر تهاجمی و بسیار حساس EasyM™، آن را به روشی ایده‌آل برای ارزیابی وضعیت MRD به عنوان نقطه پایانی اثربخشی برای آزمایش‌های بالینی داروهای جدید درمانی تبدیل می‌کند.
سنجش EasyM™، سطوح پاراپروتئین (M-protein)- یک نشانگر زیستی شناخته شده برای بیماری مولتیپل میلوما – را با استفاده از فناوری اختصاصی توالی یابی پروتئین مبتنی بر MS اندازه گیری می کند. همچنین، می تواند نحوه نظارت بر بیماری را بهبود بخشد تا اخذ تصمیمات آگاهانه در خصوص انتخاب درمان های بالقوه و رژیم های درمانی را تقویت نماید. داده های حاصل از مطالعات بالینی گذشته نشان می دهد که در مقایسه با روش های مرسوم، سنجش EasyM™ می تواند پیش بینی های اولیه عود بیماری را ارائه دهد.
گواهی CLIA آزمایشگاه تشخیصی Rapid Novor به این معناست که بیماران در ایالات متحده که مبتلا به مولتیپل میلوما تشخیص داده شده اند، اکنون می توانند به روش سنجش EasyM™ به عنوان یک گزینه آزمایش بالینی برای نظارت بیشتر بر بیماری خود دسترسی داشته باشند. شرکت Rapid Novor در حال اخذ گواهینامه سنجش EasyM™ در کانادا بوده تا این آزمایش غیر تهاجمی، حساس و بالینی را برای بیماران کانادایی مبتلا به مولتیپل میلوما نیز ارائه دهد.

منابع:
1. https://clpmag.com/disease-states/cancer/unknown-other-cancer/rapid-novors-multiple-myeloma-monitoring-blood-test-gets-clia-certification/
2. https://www.prweb.com/releases/2023/3/prweb19212093.htm#:~:text=The%20certificate%20was%20issued%20for,relapses%2C%20and%20improve%20their%20prognosis.