یک تیم تحقیقاتی کالج پزشکی دانشگاه آریزونا – یک دستگاه نمونه گیری خون ساخته‌اند تا به سرعت میزان قرار گرفتن فرد در معرض تشعشعات رادیواکتیو را در صورت وقوع حادثه هسته‌ای تخمین بزند.
این مطالعه به سرپرستی جیان گو و توسط دانشمندان مرکز نانوزیست فن آوری و پزشکی کاربردی دانشکده پزشکی (ANBM)انجام شده است.
این مطالعه با عنوان «توسعه دستگاه جمع‌آوری خون با امکانات اضافی بررسی تشعشعات در مقابله با حوادث هسته ای» در 16 اکتبر 2019 در مجله PLOS ONE منتشر شده است.
این عملکرد به درمان فوری پزشکی در صورت وقوع یک رویداد رادیولوژیکی یا هسته‌ای کمک می‌کند که وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده مدتهاست به دنبال راه هایی برای نظارت بر قرار گرفتن در معرض تشعشعات جمعیتی پس از چنین رویدادی بوده است. این سنجش میزان آسیب به DNA ناشی از تشعشعات یونیزان مرتبط با قرار گرفتن در معرض حاد تشعشعات تحت تاثیر یک بمب آلوده به مواد رادیواکتیو یا حادثه هسته ای را تعیین می کند.
در پرتوهای یونیزان، الکترون ها از اتم ها خارج می شوند و ذرات باردار را تشکیل می دهند. در یک رویداد هسته ای، صدها هزار نفر باید در مدت زمان بسیار کوتاهی غربالگری شوند و ممکن است زیرساخت های پزشکی سنتی برای جمع آوری خون در آن زمان در دسترس نباشد که حتی پس از جمع آوری، نمونه ها باید برای سنجش دوز آماده شوند. این سنجش‌ها تغییرات فیزیکی در بافت‌های فرد را در اثر تشعشع اندازه‌گیری می‌کنند.
در روش جدید با استفاده از چاپگر سه بعدی، یک لوله خلاء کوچک، همراه با یک لانست، در یک دستگاه نمونه گیری خودکار ایجاد شده است که می‌تواند نمونه خون را برای سنجش دوز سیتوژنتیک و بیان ژن پردازش کند و سپس این اطلاعات در یک آزمایشگاه متمرکز آنالیز شود. سنجش دوز سیتوژنتیک پاسخ لنفوسیت های خون در گردش بدن را اندازه گیری می کند تا دوز تابش جذب شده را به طور دقیق تخمین بزند. سنجش دوز بیان ژن نیز، سطوح بیان پانلی از ژن‌های حساس به تابش را برای دوز جذب شده اندازه‌گیری می‌کند. که در این دستگاه مورد استفاده قرار می گیرند.
دکتر گو گفت: استفاده از این دستگاه برای افرادی که هرگز از دستگاه جمع‌آوری خون مویرگی استفاده نکرده بودند، آسان بود و نتایجی مشابه نمونه‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش‌های سنتی را ارائه ‌کرد.

منبع:
Gu, J. et al. (2019) Development of an integrated fingerstick blood self-collection device for radiation countermeasures. PLOS ONE. doi.org/10.1371/journal.pone.0222951