سازمان بهداشت جهانی (WHO) اخیراً شیوع یک عفونت ویروسی دیگر به نام آبله میمونی (MPOX) را به عنوان یک وضعیت اضطراری بین المللی اعلام نموده است که سلامت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد. اولین بار در سال 1970 ویروس آبله میمون (MPXV) در جمهوری دموکراتیک کنگو شناسایی شد. از اوایل ماه می 2022، این ویروس در بیش از 90 کشور گسترش یافته و منجر به ایجاد عفونت در بیش از 70 هزار نفر در سراسر جهان شده است. بدین منظور، سازمان بهداشت جهانی بیانه ای در خصوص نیاز فوری به روش تشخیص سریع این ویروس و جداسازی افراد آلوده برای جلوگیری از گسترش بیشتر در جامعه در 23 جولای 2022 را صادر نموده است.
در حال حاضر PCR تنها تست موجود و مورد تایید FDA برای شناسایی این ویروس است که با محدودیت هایی شامل جمع آوری پیچیده نمونه، دسترسی ناکافی به امکانات پیشرفته ابزاری و … مواجه است. از طرف دیگر به دلیل وجود واکنش های متقاطع سرولوژیکی بالا MPXV و Orthopoxvirus، روش های تشخیصی مبتنی بر آنتی ژن و آنتی بادی نمی توانند برای تشخیص این ویروس تایید گردند.
محققان دانشگاه پنسیلوانیا در حال توسعه رپید تستی برای تشخیص بیماری آبله میمونی (MPOX) هستند که در سال های آینده می تواند مانند تست های بارداری در قفسه های داروخانه به فروش برسد. پروفسور دیپانجان پان (Dipanjan Pan) استاد نانوپزشکی موسسه مهندسی هسته ای هوک در ایالت پنسیلوانیا بیان نمودند که این تست به عنوان یک تست تشخیص سریع (POCT) است که قادر به تشخیص بیماری آبله میمونی از بیماری آبله بر اساس بازتاب نور از نانوذرات طلا می باشد.
حسگر مولکولی طراحی شده، که به تازگی نتایج آن در مجله Advanced Functional Materials نیز منتشر گردیده است، می تواند مقادیر کمی از DNA ویروسی (به ویژه نواحی حفاظت شده ژنوم ویروس MPOX) را در نمونه های بیولوژیکی ظرف چند دقیقه تشخیص دهد. این فناوری از قدرت نور یا به‌طور خاص‌تر، پاسخ پلاسمونیک نانوذرات طلای صفر بعدی که با تعامل آنها با نانوپلاکت‌های فلزی دوبعدی تقویت می‌شود، استفاده می‌کند. پروفسور پان توضیح می‌دهد که هنگام جذب نور، نانوذرات با تغییر رنگ محسوس از بنفش به آبی به حضور MPOX پاسخ می‌دهند، بدین معنی است که برای ارائه نتایج آزمایش نیازی به تجهیزات گران قیمت یا تخصص خاصی وجود ندارد. ذرات پلاسمونیک به دلیل سطح مشترک آنها با نانو مواد دو بعدی (دی سولفید هافنیوم) که خواص نوری طبیعی طلا در مقیاس نانو را غنی می کند، حتی به غلظت های بسیار پایین ویروس واکنش نشان می دهند.
همچنین، پروفسور پان اظهار می دارد که این فناوری به عنوان یک پلتفرم قابل توسعه برای طیف وسیعی از عوامل بیماری‌زا شامل ویروس‌ها (DNA و RNA)، باکتری‌ها و قارچ‌ها در نظر گرفته شده است که امیدوار است از طریق اخذ مجوز استفاده اضطراری توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) وارد بازار گردد.

منابع:
1. https://www.diagnosticsworldnews.com/news/2023/05/02/rapid-testing-platform-for-mpox-extensible-to-other-emerging-pathogens
2. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/adfm.202212569