دیابت ملیتوس بارداری (GDM)، یکی از شایع ترین عوارض متابولیکی بارداری است که در آن خانم ها بدون داشتن سابقه دیابت، در دوران بارداری دچار عدم تحمل گلوکز می شوند. به گفته محققان، حدود 10 درصد از زنان باردار در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند. امروزه، تا حد زیادی می توان این بیماری را از طریق اصلاح سبک زندگی، مدیریت کرد، البته در آینده ممکن است با استفاده از مکمل های پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک این بیماری را درمان نمود. تشخیص زودهنگام آن، می تواند منجر به پیشگیری از مشکلات مرتبط با سلامتی مادران و نوزادان در آینده، از جمله دیابت نوع 2، افسردگی پس از زایمان، چاقی کودکان، زودتر به دنیا آمدن نوزادان و سایز بزرگ آنها شود.
یک تیم تحقیقاتی بین المللی به سرپرستی دکتر کورن (Omry koren) استاد میکروبیولوژی با هدف پیش بینی و پیشگیری به جای تشخیص و درمان بیماری، دریافتند که میکروب های روده می توانند به تشخیص این بیماری در ابتدای سه ماهه اول بارداری کمک نمایند.
این تیم پژوهشی، به طور جامع میکروبیوم روده، متابولوم، سیتوکین های التهابی، تغذیه و سوابق بالینی 394 خانم را در طول سه ماهه اول بارداری، قبل از تشخیص دیابت بارداری، بررسی نمودند. سپس مدلی طراحی کردند تا شروع دیابت بارداری را هفته ها قبل از تشخیص معمول پیش بینی نماید. آنها همچنین، نقش میکروبیوم را در بیماری با استفاده از پیوند میکروبیوتای مدفوع (Faecal Microbiota Transplant; FMT) نمونه های جمع آوری شده در سه ماهه اول بارداری نشان دادند.
پینتو (Yishay Pinto) به عنوان نویسنده اول این پژوهش و دانشجوی فوق دکتری دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، بیان می دارد در خانم هایی که در آینده به GDM مبتلا می شوند، سطوح بالایی از سیتوکین های پیش التهابی، کاهش اسیدهای چرب کوتاه زنجیر (محصول نهایی فرایند تخمیر در روده) در مدفوع و تغییر در میکروبیوم مشاهده گردید. همچنین، با استفاده از پیوند میکروبیوتای مدفوع تایید کردند که تفاوت در ترکیب میکروبی مرتبط با GDM در طول سه ماهه اول بارداری باعث ایجاد التهاب و مقاومت به انسولین بیش از 10 هفته قبل از تشخیص دیابت بارداری می شود. مطابق با این مشاهدات، از سیستمی هوشمند با دقت بالا بمنظور پیش بینی دیابت بارداری در سه ماهه اول بارداری بر اساس نشانگرهای بالینی، میکروبی و التهابی استفاده گردید.
علاوه بر این، مطالعات نشان داد که میکروبیوم روده، با هدایت سطوح بالای اینترلوکین-6 به عنوان عامل بالقوه بیماری زا در ایجاد دیابت بارداری ناشی از التهاب نقش دارد. دکتر کورن بیان داشتند که نتایج حاصل از اجرای این مدل پیش بینی در چین نیز تایید شده است و اکنون مطالعات بالینی گسترده تری در حال برنامه ریزی است تا با تغییر در میکروبیوم روده در خانم ها، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

منابع:
1. https://www.diagnosticsworldnews.com/news/2023/04/19/predictive-model-for-gestational-diabetes-heads-to-clinical-trials
2. https://gut.bmj.com/content/72/5/918
3. https://academic.oup.com/gigascience/article/6/8/gix058/4056270?login=false